دبیر گروه: دکتر لیلا باقری
• beynareshtei@andishkadepaydari.ir
• 021-91088175
مطالعات بینارشتهای، یکی از ابزارهای مهم در رشد و توسعۀ علوم انسانی بهویژه در حوزۀ ادبیات پایداری است که اگر بهدرستی صورت گیرد، منجر به همافزایی علمی صاحبنظران رشتههای مرتبط در علوم انسانی، ارتقای توانمندی علمی پژوهشگران و دانشجویان و همچنین کاربردیتر شدن حوزۀ ادبیات پایداری و تولید دانش بومی میشود.
روشن است که ادبیات آئینۀ تمامنمای فرهنگ، هویت، تفکرات، اندیشهها و باورهای یک ملت است و فرهنگ و تمدن هر ملت با همۀ تحولات سیاسی و اجتماعی خود در ادبیات او انعکاس مییابد. بنابراین بستر مطالعاتی مناسبی برای مطالعات بینرشتهای ادبیات با رشتههای علوم اجتماعی، تاریخ، روانشناسی، هنر و معماری، مطالعات فرهنگی، روانشناسی و… وجود دارد.
بازنگری در تکوین رشتۀ ادبیات پایداری و پیدایش برنامههای کاملاً جدید در دانشگاهها، پاسخگویی به نیازهای جامعه در این زمینه، درهم تنیده شدن بیش از پیش تجارب کاری با یادگیری آموزش عالی، پویایی ناشی از بهکارگیری روشهای تحقیق پیشرفته، تولید علم و نظریهپردازی و تنوعبخشی به رشتۀ ادبیات پایداری، ارائۀ ایدههای نو با هدف جریانسازی از ضرورتهای تشکیل گروه مرجع بینارشتهای در اندیشکدۀ ادبیات پایداری حوزۀ هنری انقلاب اسلامی به عنوان یکی از سازمانهای پیشرو در این عرصه بوده است.
فعالیتهای این گروه در چهار محور زیر خلاصه شده است:
1. اقدامات بنیادین، شامل: ایجاد بانک اطلاعاتی، تعامل علمی و پژوهشی با متخصصان، مراکز و دانشگاهها؛ تهیۀ آئیننامهها و دستورالعمل اجرایی است. همچنین تشکیل کارگروه بینارشتهای از افراد متخصص و باتجربه در این عرصه و هدایت آنها با برگزاری جلسات مستمر جهت هماندیشی و اخذ تصمیمات برای ارائه و اجرای کیفیت برنامههای آموزشی و پژوهشی از اقدامات بنیادین گروهها است. اعضای کارگروه بینارشتهای شامل سه عضو ثابت برای مدت یکسال است.
2. اقدامات مربوط به شناسایی وضعیت موجود شامل این موارد است: شناخت، تحلیل و ارزیابی وضعیت موجود در ایران و سایر کشورها؛ شناسایی موضوعات کاربردی و مهم و بررسی راههای توسعۀ اندیشه در این حوزه؛ شناسایی و پیگیری اخبار و رویدادهای مستمر؛ شناسایی جایگاه ادبیات پایداری در متون درسی.
3. برخی اقدامات پژوهشی بدین شرح است: مسألهشناسی، استخراج شبکۀ مضامین مطالعات بینارشتهای، نظریهپردازی و… آسیبشناسی و روزآمد کردن موضوعات مورد توجه در این حوزه با توجه به تغییرات فرهنگی جامعه و جهان؛ یافتن خلأهای پژوهشی و ارائۀ ایدههای نو در قالب طرحهای پژوهشی؛ توجه به مخاطب و ذائقۀ مخاطبان با شناسایی موضوعات کاربردی مورد اقبال جوانان، نوجوانان و کودکان برای فرهنگسازی مفاهیم ادبیات پایداری؛ توجه به جایگاه ادبیات پایداری در متون درسی؛ انجام مطالعات تطبیقی، بررسی وضعیت سیاستگذاری و تجارب کشورهای منطقه و کشورهای عضو سازمان کنفرانس اسلامی؛ ارائۀ گزارشهای تحلیلی.
4. برخی از اقدامات آموزشی بدین شرح است: برگزاری کارگاههای آموزشی، روششناختی و طراحی محتوای آن با همکاری سایر سازمانها؛ طراحی کرسیهای نقد و نظریهپردازی در حوزۀ مطالعات بینارشتهای در ادبیات پایداری؛ برگزاری جلسات هماندیشی برای یافتن ایدههای جدید به منظور برگزاری سلسله نشستهای علمی از جمله برگزاری جلسات نقد و تحلیل آثار و تولیدات فرهنگی و هنری انقلاب اسلامی، زمینهسازی برای برگزاری نشستهای استانی.